Ekostopa


Ekostopa je pomyslné měřidlo lidského nároku na planetu Zemi. Představuje tak plochu produkční plochy Země, kterou člověk ročně potřebuje k zajištění všech nároků na život a k likvidaci jim vytvořených odpadů. Číst dále ...
Abych tuto definici nějak přiblížila, napadlo mě ekologickou stopu přirovnat ke koním ... Na jednoho koně potřebujeme určitou velikost pastviny, aby jsme jej dokázali uživit, měl místo na odpočinek (stáj), mohl se pohybovat a my mu neupírali jeho nutné životní potřeby. Zároveň i kůň produkuje odpad, musí být tedy vyřešeno co s ním? Malá pastvina nezvládne ani zrecyklovat zpět do půdy jeho vlastní hnůj, natož odpad, který se rozpadá po desetiletí (šňůry z balíků, pytle od krmiva, rozbitá kožená uzdečka, ...). Kolik plochy tedy můj kůň (čti: já) potřebuje? A co když se nedívám doprava doleva a kupuji si zbytečné hovadiny v ještě zbytečnějších jednorázových obalech? Někdo se musí uskromnit, aby jsme se všichni na tuto planetu vůbec vešli. Můj kůň/já žije tedy na úkor někoho jiného? Sousedovic chudáka stařičkého valáška, co majitel nemá pomale na seno? A já si jedu každý měsíc pro novou podsedlovou dečku, protože je strašně super a vyšel zrovna nový katalog?

Průměrná světová ekostopa je 2,65 gha/os. Jak si myslíš, že je na tom Česká republika? Hmm? No, řeknu to takto: Je na tom dost mizerně. Naše ekostopa je 4,5 gha/os. Řadíme se mezi 30 nejvíce zatěžujících států celého světa. To je tedy pro nás pěkná ostuda, ne? Aby průměrný občan České republiky nadále žil stejně tak, jak žije doteď, potřebuje 2,15 planety. Kde teda vezmeme další planetu na to, abychom nežili na úkor někoho jiného? Nikde ji nevezmeme. Prostě není. Planeta je jen jedna a je na nás, jak budeme žít. A hlavně: jak budou žít naše děti? Budou vůbec žít?

Existuje plno kalkulaček na webu, kde si spočítáš svoji ekologickou ekostopu.

Mne velmi zaujala tato od WWF (organizace Světového fondu na ochranu přírody).
Kalkulačka spočítá jak jste na tom s potravinami, domem, topením, cestováním, a tak dále. Už si přesně nepamatuji všechny otázky.


Opravdu si jej každý udělejte, jsem zvědavá, co vám vyšlo!


Jak jsem na tom já?
Jelikož jsem z vesnice, kupuji potraviny v jednorázových obalech méně. Mléko mám z automatu od místního farmáře, salámy, sýry od místních pochoutkářů, chleba se snažím péct sama, protože v tom je spíš můj morální problém s Andym, maso vlastní (rodina) chov, vajíčka dámy souseda, ... Kosmetika: snažím se kupovat vše přídorní, mýdla jedu jen tuhé od mé známé, co je vyrábí, dekorativka: denně se maluji, používám kosmetiku, která nabízí náhradní náplně, většinou bio složky, atd. To je snad na samostatný článek. Na odmalování jenom látkové tamponky, které pravidelně peru. Prací gel/prášek vlastní, oblečení si nekupuji každý týden nové, mám kvalitnější třeba na pár let nebo nakupuji v sekáči. Co ale považuji za svoji negativitu vůči životnímu prostředí je auto. Jak jsem již psala. Jsem z vesnice. Malé vesnice okolo 500 obyvatel. Musím dojíždět do práce 30 km a autobusem/vlakem se tam jen tak nedostanu. Jezdím tedy všude autem. Toto jen tak změnit u mne nejde. Ale i tak je můj výsledek si myslím super



Nechci uplně tu do vás cpát jak se máte chovat nebo nemáte. To je vaše věc. Jde jen o to se nad tím vším zamyslet. Nic víc :)



Zdroje:
wwf.org
hraozemi.cz

Komentáře

Oblíbené příspěvky